در بخش اختلالات یادگیری مرکز یاشام همکاران فوق تخصص ما در اختلالات یادگیری با آخرین متدها و روشهای درمان به ارزیابی مشاوره و درمان اختلالات یادگیری در کودکان و بزرگسالان به شیوه های حضوری و مجازی می پردازند.
اگر نیاز به مشاوره و ارزیابی دارید، با متخصصان مرکز آموزش و توانبخشی یاشام تماس بگیرید، آنها مشاورات رایگان را در حیطه گفتار درمانی، کاردرمانی و روانشناسی و آمادگی تحصیلی کودک به شما ارایه خواهند نمود. تنها کافی است که همکاران فوق تخصص ما تماس بگیرید.
اختلالات یادگیری
انسانها در زندگی خود هر روز چیزهای جدیدی را یاد می گیرند. برای یادگیری افراد باید تواناییها و مهارتهایی را داشته باشند. اگر فردی ناتوانی یادگیری داشته باشد یادگیری موارد جدید دچار مشکل می گردد. ویژگیهای ناتوانی یادگیری در هر فردی متفاوت از فرد دیگر است. هیچ دو نفری شبیه هم نیستند.
فرد دارای اختلالات یادگیری و یا ناتوانی یادگیری مشکلات زیر را دارد:
فرد مبتلا به اختلال یادگیری در درک اطلاعات پیچیده مشکل دارد. یادگیری برخی از مهارت ها در فرد دچار مشکل است. داشتن ناتوانی یادگیری چه معنایی می تواند داشته باشد. ناتوانی یادگیری در هر فردی متفاوت از افراد دیگر است. افراد دارای ناتوانی یادگیری می توانند کار کنند، روابط داشته باشند. برخی از افراد دارای مشکل یادگیری در طول زندگی خود به حمایت بیشتری نیاز دارند.
مشکلات خواندن
اگر فرد در خواندن زبان نوشتاری و چاپی مشکل داشته باشد فرد دچار مشکلات یادگیری از نوع اختلال خواندن است. شناخته شده ترین نوع ناتوانی در خواندن، نارساخوانی است. اما همه افراد دارای ناتوانی خواندن، نارساخوان نیستند.
علایم افراد داری ناتوانی خواندن عبارت است از:
در خواندن کلمات دقت بسیار کمی را دارند. آنها در درک مطالب خوانده شده دچار مشکل هستند. افرادی که دارای ناتوانی خواندن هستند در روان خوانی مطالب نوشته شده نیز دارای مشکلات عدیده ای هستند.
اختلالات نوشتاری
مهارت نوشتن یکی از پیچیده ترین کارهایی است که انسانها در سالهای اولیه زندگی آنرا کسب می نمایند. این مهارت برای کسب مهارتهای یادگیری بسیار اساسی و حیاتی است. ناتوانی در نوشتن با نامهای اختلال یادگیری خاص در بیان نوشتاری و دیسگرافی نیز شناخته می شود. این اصطلاح برای افرادی کاربرد دارد که فرد علی الرغم آنکه در معرض آموزش کافی قرار گرفته و به مدرسه رفته است، توانایی پایینتری را نسبت به سطح شناختی و سنی خود در مهارت نوشتن دارد. دیسگرافی و اختلال نوشتن در سنین مختلف علایم متفاوتی را از خود نشان می دهد و نظریات مختلفی نیز در مورد ماهیت و کارکردهای آن ارایه شده است. دیسگرافیا معمولا همراه سایر اختلالات یادگیری و روانپزشکی است.
همکاران فوق تخصص یاشام در بخش اختلالات یادگیری تبریز بصورت بسیار تخصصی روی مهارتهای نوشتاری کار می کنند اگر شما هم شک می کنید که با چنین مشکلی روبه رو هستید سریعا می توانید با ما تماس بگیرید.
اختلالات ریاضی
گروهی از اختلالات یادگیری، اختلال در درک اطلاعات ریاضیات و مشکل در محاسبات و درک اعداد می باشد، به این مشکل اختلال ریاصی با دیسکالکولیا گفته می شود. انسانهای مبتلا به اختلال ریاضی یا دیسکالکولیا با اعداد و ریاضیات مشکل دارند و سیستم عصبی آنها مفاهیم مرتبط با ریاضیات را مانند افراد فاقد مشکل پردازش نمی کند. این مشکل به معنای وجود مشکلات هوشی نیست.
علایم اولیه این مشکل در کودکی ظاهر می شود، این کودکان هنگام یادگیری مفاهیم ریاضی مشکل اختلال ریاضی را از خود بروز می دهند. امروزه افراد بزرگسالی هستند که با ریاضیات مشکل دارند اما خودشان از آن بی خبر هستند. افرادی مبتلا به دیسکالکلولیا و یا اختلال ریاضیات دارند معمولاً زمانی که مجبور به انجام ریاضیات هستند با مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی و سایر احساسات دشوار روبرو می شوند. این مشکل ریاضیات، اختلال ریاضیات یا دیسکالکولیا مادرزادی است. نوع دیگری از دیسکالکولیا یا اختلال ریاضیات وجود دارد که در اثر مشکلات و بیماریهای پزشکی یا صدمات مغزی به وجود می آید و معمولا در هر سنی رخ میدهند.
مشکلات شناختی
افراد ممکن است در فرایندهای حافطه ای و تفکری خود در همه و یا بخشی از تواناییهای شناختی دچار مشکل شوند. افراد مبتلا به مشکلات شناختی در مناطقی از مغز که امور مختلف را برعهده دارند مانند گفتار و زبان مشکلاتی را از خود بروز می دهند.
علائم یک مشکل شناختی چیست؟
افرادی که مشکلات شناختی دارند علایم متعددی را از خود نشان می دهند. این علایم عبارتند از: مشکل در تمرکز، مشکلات حافظه، تغییر روانی کلامی، ناتوانی در یادگیری سریع، تمرکز ضعیف، قضاوت ضعیف، این علائم اغلب ثانویه به بیماری آنها است.
مشکلات هجی و مشکلات واجی شناختی
مشکلات واج شناختی به مشکلاتی گفته می شود که در آن فرد با واجهای زبانی مشکل دارد. افراد مبتلا به این اختلال در دستکاری و کاربرد مفاهیم مرتبط با واجهای کلمات مشکل دارند، فرد غلط املایی دارد و املای کلمه به کلمه اصلی شنیده شده هیچ شباهتی ندارد.
راهنمای والدین برای اختلالات یادگیری در کودکان
اگر فرزند شما با مهارتهای خواندن، نوشتن یا ریاضی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است دچار اختلال یادگیری باشد. ما در مرکز اختلالات یادگیری تبریز یاشا در خدمت شما هستیم، می توانید با ما تماس گرفته و مشاوره ها و راهنماییهای لازم را دریافت نمایید.
در اینجا، علائم ناتوانی های یادگیری مختلف را تجزیه می کنیم و نحوه تشخیص صحیح را توضیح می دهیم.
انواع اختلالات یادگیری در کودکان
بر اساس گزارش مرکز ملی ناتوانیهای یادگیری، از هر پنج کودک ، یک کودک دارای مشکلات یادگیری و توجه است. اگر فرزندشان با خواندن و نوشتن مشکل داشته باشد، از مدرسه دوری کند و در برقراری ارتباط مشکل داشته باشد، ممکن است والدین مشکوک شوند که فرزندشان دچار ناتوانی یادگیری است. در اینجا راهنمای شما برای انواع مختلف ناتوانیهای یادگیری، همراه با توصیه هایی برای تشخیص و مداخلات آورده ایم.
علائم اختلال یادگیری در کودکان
بسیاری از کودکان دارای ناتوانی یادگیری بسیار باهوش هستند. در واقع، آنها اغلب با نقاط قوت خود بازی می کنند تا برخی مشکلات را پنهان کنند، مانند استفاده از یک حافظه شنیداری استثنایی برای اجتناب از خواندن یا یادداشت برداری. اما نشانههای اختلال یادگیری معمولاً قبل از اینکه کودکان بخوانند و بنویسند ظاهر میشوند. اگر متوجه شدید که کودک 3 تا 5 ساله شما در قافیه کردن، خواندن آهنگ الفبا یا تلفظ کلمات مشکل دارد (مخصوصاً در مقایسه با سایر کودکان هم سن خود)، ممکن است دچار اختلال یادگیری باشد.
در اینجا علائم قرمز بیشتری برای اختلالات یادگیری در کودکان وجود دارد:
تلفظ اشتباه کلمات، جایگزینی کلمات، املای ضعیف، مشکل در کپی اشکال، حروف و کلمات، معکوس کردن حروف و کلمات. اگرچه این علائم ممکن است نشان دهنده اختلال یادگیری کودک شما باشد، اما باید ابتدا اختلال بینایی را رد شود زیرا اختلال بینایی ممکن است باعث مشکلات خواندن شود. از کودک خود بخواهید توسط یک اپتومتریست ارزیابی شود تا مطمئن شود که عینک راه حل نیست و همیشه نظر حرفه ای را جویا شوید.
انواع اختلالات یادگیری در کودکان
“ناتوانی یادگیری” یک اصطلاح کلی است که برای توصیف انواع اختلالات یادگیری استفاده می شود. انواع مختلفی از اختلالات یادگیری وجود دارد – از جمله شش موردی که در اینجا به آنها اشاره شده است – و ممکن است کودک بیش از یک مورد داشته باشد.
برخلاف تصور رایج، نارساخوانی یک اختلال مبتنی بر زبان است – نه یک مشکل بینایی که باعث میشود کودکان حروف را برعکس کنند. بین زبان گفتاری و توانایی دانش آموز در خواندن و املا رابطه مستقیم وجود دارد. “افراد مبتلا به نارساخوانی ممکن است در خواندن، املا و نوشتن در درک و بیان زبان دچار چالشهایی شوند. چنین چالشهایی ممکن است شدید یا ضعیف باشند و تشخیص آنها دشوار باشد.”
ناتوانی در خواندن حداقل 80 درصد از تمام اختلالات یادگیری را تشکیل می دهد و پسران بیشتر به نارساخوانی مبتلا می شوند. دلیل آن ممکن است این باشد که دختران تمایل دارند، آرامتر روی صندلیهای خود بنشینند در حالیکه پسرها اغلب مشکلات رفتاری دارند که توجه را به ناتوانیهای یادگیری جلب میکند.
دیسکالکولیا
دیسکالکولیا به دشواری در ریاضیات، مانند محاسبات، به خاطر سپردن حقایق ریاضی و یادگیری مفاهیم زمان و پول اشاره دارد. علائم دیسکالکولیا در طول زمان تغییر می کند. کودکان بسیار کوچک ممکن است با یادگیری شمارش مشکل داشته باشند. کودکان در سن مدرسه ممکن است اعداد را معکوس کنند و ستون ها را نادرست تراز کنند. این نوع ناتوانی یادگیری بر مهارت های عملکردی مانند بازی های رومیزی، شمارش پول یا اندازه گیری چیزها تأثیر می گذارد.
دیسگرافی:
دیسگرافیا به دشواری در نوشتن اشاره دارد یعنی فرد در حرکات برای تشکیل حروف و کلمات دارای مشکل است.
اختلال دست نویسی
کودکان مبتلا به نارسا نویسی برای سازماندهی حروف، کلمات و اعداد در یک صفحه تلاش می کنند. در نتیجه، یک صفحه نوشته شده ممکن است به عنوان دست خط ناخوانا، ترکیبی از موارد حروف و یا به هم ریختگی افکار، نحو، دستور زبان، درهم آمیخته، دیده شود. کودکان مبتلا به این نوع اختلال یادگیری ممکن است با در سایر مهارت های حرکتی ظریف و املا نیز مشکل داشته باشند.
دیسپراکسی در اختلالات یادگیری:
دیسپراکسی با مشکل در مهارتهای حرکتی ظریف مانند کنترل مداد، گرفتن قیچی و هماهنگی دست و چشم مشخص می شود. والدین ممکن است علائم اولیه دیسپراکسی را در نوزادی که تکان دادن و اشاره را تقلید نمی کند مشاهده کنند. دیسپراکسی همچنین بر مهارتهای حرکتی درشت مانند هماهنگی دوچرخه سواری یا ورزش کردن تأثیر می گذارد.
اختلال پردازش شنوایی
کودکان مبتلا به اختلالات پردازش شنوایی با تفسیر اطلاعات شنیداری مربوط به رشد زبان و خواندن مشکل دارند. والدین و معلمان ممکن است مشکلاتی را در تشخیص صداها و کلمات مشابه، پیروی از دستورالعملها و تشخیص صداهای مهم (مانند صدای معلم) از صداهای پس زمینه (مانند چروک شدن کاغذ) مشاهده کنند.
اختلال پردازش حسی
ناتوانیهای یادگیری بر پتانسیل مغز برای دریافت اطلاعات، پردازش و استفاده از آن به شیوه ای کاربردی مانند خواندن، نوشتن یا پیروی از دستورالعمل ها تأثیر می گذارد.
دکتر جعفر معصومی استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا در تبریز می گوید به دلیل تفاوت در سیم کشی مغز، “کودکان دارای ناتوانی های یادگیری اغلب دارای مشکلات پردازش حسی هستند که مشکلات آنها را تشدید می کند.”
دکتر معصومی میگوید: «تجارب ناخوشایند مانند حساسیت بیش از حد به سر و صدا، تابش نور بالای کلاس، بافتهای خش دار لباس، و حتی بوی همکلاسیها یا وسایل مدرسه میتواند تمرکز و تمرکز را بسیار دشوار کند. آیا کودک شما هم چنین علایمی دارد با متخصصان اختلالات یادگیری تبریز یاشا در ارتباط باشید.
اختلال پردازش بینایی
افراد مبتلا ممکن است با تفسیر اطلاعات بصری مربوط به خواندن، نوشتن و ریاضی مشکل داشته باشند. برای مثال، ممکن است در تشخیص شباهتها و تفاوتهای بصری (مثلاً در کلمات یا الگوها)، و همچنین در یافتن آیتمهای روی میز یا کلمات در یک صفحه مشکل داشته باشند، زیرا آنها تمایز تصویری ضعیفی دارند. علائم دیگر اختلال پردازش بینایی عبارتند از دشواری در ترتیب نمادها، کلمات یا تصاویر و املا.
توجه: بسیاری از کودکان ممکن است هم ناتوانی یادگیری و هم اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) داشته باشند، اما اگرچه این اختلالات ویژگیهای مشابهی دارند، ADHD نوعی ناتوانی یادگیری نیست.
تشخیص ناتوانی یادگیری:
معلمان معمولاً برای درک اینکه چرا دانش آموز به اندازه تواناییهای بالقوه خود کار نمی کنند، یک ارجاع برای تست آموزشی ارائه می دهند. معمولاً اختلاف بین پیشرفت مورد انتظار دانش آموز (مانند خواندن در سطح پایه) و عملکرد تحصیلی واقعی نشانه ناتوانی یادگیری است. ارزیابیهای مختلف می تواند ناتوانیهای یادگیری خاص را تشخیص دهد.
والدین همچنین ممکن است یک ارزیابی خصوصی توسط یک عصب روانشناس، متخصصی که واجد شرایط تشخیص است، انتخاب کنند. ارزیابی آسیب شناسی گفتار و زبان (SLP) می تواند نارساخوانی یا اختلال پردازش شنوایی را به همراه شنوایی شناس تشخیص دهد. همچنین، ارزیابی کاردرمانی ممکن است دیسپراکسی، دیسگرافی یا اختلال پردازش بینایی را نشان بدهد.
اگرچه چالشهای رشدی یا یادگیری ممکن است در کودکان کوچکتر مشاهده شود اما ناتوانیهای یادگیری معمولاً در کودکان مدرسهای شناسایی میشوند، زیرا در مدرسه تقاضاهای تحصیلی افزایش مییابد و مهارتها به دقت نظارت میشوند.
دریافت مداخلات برای اختلالات یادگیری:
دستخط و اختلالات دستنویسی در ناتوانیهای یادگیری از نظر شدت متفاوت است و بر سیستمهای حسی (مانند بینایی، حرکتی یا شنوایی) و عملکردها (مانند صحبت کردن، خواندن یا نوشتن) تأثیر می گذارد. والدینی که متوجه مشکل فرزندشان برای یادگیری می شوند، باید از مدرسه خود بخواهند که آزمون جامعی را توسط تیمی متشکل از روانشناس، کاردرمانگر، فیزیوتراپیست، یک متخصص آموزشی و محصوصا توسط آسیب شناس زبان و گفتار انجام شود.
متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی در مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری تبریز یاشا برای بررسی دقیق بصورت مجازی و حضوری در خدمت شما هستند. رویکرد تیمی به مداخلات در مرکز یاشام به بهترین وجه نیازهای پیچیده یادگیری کودک را برطرف می کند.
موضوعات گفتگو آسیب شناسان گفتار و زبان می توانند استراتژیهای کلاس درس و درمانهای مستقیم برای بهبود بیان، درک مطلب و توانایی تشخیص صداها ارائه دهند.
دکتر معصومی میگوید: «خدمات کاردرمانی گفتاردرمانی و آموزش و روانشناسی میتوانند با افزایش ظرفیت زیربنایی کودک برای پردازش ورودیهای حسی و ایجاد تغییرات جزئی «هوشمند حسی» در وظایف و محیطها، به عادیسازی تجربیات حسی کودک کمک کنند. به گفته دکتر معصومی “برای جبران این مشکل منحصر به فرد ادراکی یا پردازش زبانی بصری، کاردرمانگران و گفتار درمانگران مدرسه ای ممکن است با معلم کلاس همکاری کنند تا سه رویکرد برای کمک به بچه ها ایجاد کنند:
تسهیلات (کاوش در جایگزین های صفحه کلید برای دست خط)، اصلاحات ( اجازه دادن به گزارشهای شفاهی به جای کتبی) و اصلاح (آموزش مهارتی با نشانههای دیداری یا خودنظارتی.)” آنچه مهم است این است که شناسایی زودهنگام و مداخلات به موقع به کودکان برای رسیدن به تواناییهای بالقوه خود کمک بسیار زیادی می نماید.