همکاران ما در مرکز آموزش و توانبخشی یاشام در خدمت شما هستند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان از همکاران فوق تخصص گفتار درمانی برای مشکلات ارتباطی، گفتار، زبان، جویدن و بلع وتواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی با ما تماس بگیرید.
تواناییهای کودکان در تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی
پیش از پاسخ دادن به سوالات تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .
١-اگر به تصویر یک توپ گربه،لیوان،کلاه،غیره اشاره کنید و از کودک بپرسید، “این چیه؟” آیا حداقل یک تصویر از آن تصاویر را به طور صحیح نام می برد؟
٢-اگر از هیچ گونه اشاره یا حرکتی در حین ارائه دستور استفاده نکنید، آیا کودک می تواند حداقل سه مورد از دستورهای مشابه زیر را انجام دهد؟ الف”اسباب بازی را روی میز بگذار” ب”در را ببند” ج”یک حوله برایم بیاور” د”لباست را پیدا کن” ه “دستم را بگیر” و “کتابت را بردار”
٣- زمانی که از کودک می خواهید تا به بینی،چشم ها،مو،پاها،گوش ها و غیره اشاره کند، آیا حداقل هفت عضو بدن را به طور صحیح نشان می دهد؟در انجام این کار او می تواند به اعضای بدن خودش، شما یا یک عروسک اشاره کند.
۴- آیا کودک جملاتی که شامل سه یا چهار کلمه هستند بکار می برد، می گوید؟ لطفا یک نمونه از این جملات را بنویسید :———– –
۵- بدون اینکه از هر گونه اشاره یا حرکتی استفاد کنید، به کودک بگویید”کفش را روی میز بگذار” و”کتاب را زیر صندلی بگذار” آیا کودک هر دو دستور را به طور صحیح انجام می دهد؟
۶- زمانی که کودک به تصاویر کتاب نگاه می کند آیا توضیح می دهد که در هر تصویر چه کاری انجام می شود یا چه چیزی اتفاق می افتد؟برای مثال “هاپ هاپ می کنه”،”می دوه”،”می خوره”،”گریه می کنه” شما می توانید بپرسید، این سگ یا بچه چکار می کنه؟
تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی در حیطه حرکات درشت:
پیش از پاسخ دادن به سوالات تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .
١- آیا کودک نسبتا خوب می دود و می تواند بدون اینکه به چیزی برخورد کند یا بیفتد دویدنش را متوقف سازد؟
٢- آیا کودک خودش به تنهایی حداقل از دو پله بالا یا پایین می رود ؟ چنین امری را می توانید در جاهایی که دارای پلکان هستند،مثلا در پارک ،در منزل مشاهده کنید.حتی اگر کودک دستش را به دیوار یا نرده می گیرد،پاسخ “بله” را علامت بزنید.
٣- آیا کودک بدون اینکه به چیزی یا جایی تکیه دهد،می تواند با پرت کردن پایش به سمت جلو، به توپ ضربه می زند؟
۴-آیا کودک جفت پا می پرد؟
۵-آیا کودک با گذاشتن یک پا روی هر پله ،از پلکان بالا می رود؟پای چپ روی یک پله است و پای راست روی پله بعدی است. ممکن است که کودک دستش را به نرده یا دیوار بگیرد.چنین امری را می توانید در جاهایی که دارای پلکان هستند،مثلا در پارک یا در منزل مشاهده کنید.
۶-آیا کودک بدون اینکه به چیزی یا جایی تکیه دهد ، برای حدود ١ ثانیه روی یک پایش می ایستد؟
تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی در حیطه حرکات ظریف
پیش از پاسخ دادن به سوالات تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .
١- آیا کودک در تلاش برای چرخاندن دستگیره در، کوک کردن اسباب بازی ها، چرخاندن در چیزی، یا پیچاندن در شیشه مربا برای باز و بسته کردن آن، از حرکت چرخش دستش استفاده می کند؟
٢- پس از اینکه کودک می بیند که شما با مداد یا خودکار خطی از بالای کاغذ به طرف پایین رسم می کنید،از او بخواهید ،خطی مثل خط شما رسم کند.کودک نبایدخط خودش را روی خط شما بکشد.آیا او با کشیدن یک خط در جهت عمودی،از کار شما تقلید می کند؟
٣-آیا کودک بند کفش را از میان یک مهره یا سوراخ بند کفش رد می کند؟
۴- پس از اینکه کودک می بیند که خطی را از یک طرف کاغذ به طرف دیگر آن رسم می کنید، از او بخواهید خطی مثل خط شما رسم کند. کودک نباید خط خودش را روی خط شما بکشد.آیا او با کشیدن یک خط در جهت افقی ، از کارشما تقلید می کند؟
۵-پس از اینکه کودک می بیند که یک دایره را رسم می کنید از او بخواهید تا دایره ای مثل دایره شما بکشد. کودک نبایددایره خودش را روی دایره شما بکشد.آیا او با کشیدن یک دایره از شما تقلید می کند؟
۶- آیا کودک صفحات کتاب را یکی – یکی ورق می زند؟
حیطه حل مسئله درتواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی
پیش از پاسخ دادن به سوالات تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .
١- زمانی که کودک در آینه نگاه می کند، از او بپرسید”_ کو”؟اسم کودک را به کار ببرید.آیا کودک به تصویر خودش در آینه اشاره می کند؟
٢-اگر کودک چیزی را بخواهد که دستش به آن نمی رسد،آیا برای رسیدن به آن صندلی،چهار پایه یا جعبه ای را پیدا کرده، بر روی آن می ایستد؟
٣-در حالی که کودک می بیند چگونه چهار شیء مثل مکعب را در یک ردیف پشت سر هم قرار می دهید، آیا این کار را تقلید کرده و حداقل دو مکعب را کنار یکدیگر قرار می دهد؟می توانید از قرقره های نخ، جعبه های کوچک یا سایر اسباب بازی ها نیز استفاده کنید.
۴- زمانی که به تصویر زیر اشاره می کنید و از کودک می پرسید “این چیه؟” آیا کودک در پاسخ کلمه ای را می گوید، که به معنی یک شخص باشد؟ پاسخ هایی مثل “آدم برفی”،”پسر”،”مرد”،”دختر”،”بابا” صحیح هستند.لطفا پاسخ کودک را در اینجا بنویسید-
۵- زمانی که می گویید”بگو هفت، سه”، آیا کودک همین دو عدد را با آن ترکیبی که گفته اید تکرارمی کند؟نباید این اعداد را تکرار کنید.در صورت لزوم، دو عدد دیگر از اعداد را امتحان کنید و بگویی،”هشت،دو” کودک باید فقط یک جفت اعداد را به طور صحیح تکرار کند تا پاسخ “بله”را برای این سوال علامت بزنید.
۶-پس از اینکه کودک یک “تصویر”،حتی یک خط خطی ساده را رسم می کند، آیا به شما می گوید که چه چیزی رسم کرده است؟ می توانید برای ترغیب کودک ، بگویید”برام بگو چی کشیدی” یا بپرسید”این چیه؟”
تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی در حیطه شخصی-اجتماعی
پیش از پاسخ دادن به سوالات تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی ماهگی مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .
١-اگر هر کدام از حرکات زیر را انجام دهید،آیا حداقل یکی از آنها را تقلید خواهد کرد؟ الف- دهانتان را باز کنید جگوش خود را بکشید. ب- پلک بزنید دصورت خود را نوازش کنید
٢-آیا خودش با قاشق غذا می خوردگرچه ممکن است مقداری از غذا را بریزد.
٣- آیا اسباب بازی هایی مانند گاری، کالسکه یا کامیون کوچک را هل می دهد و آنها را دور وسایل مختلف می راند و اگر اسباب بازی اش را به گوشه ای برد که امکان دور زدن نبود ، آنرا از آنجا عقب – عقب بیرون می کشد ؟
۴- آیا پالتو ،ژاکت یا پیراهن خودش را بدون کمک می پوشد ؟
۵- پس از اینکه پاهای کودک را داخل پاچه های شلواری که تنگ نیست می کنید، آیا شلوارش را کاملا بالا می کشد؟
۶- وقتی کودک به آینه نگاه می کند وکسی پرسید “توی آینه کیه؟” آیا در پاسخ می گوید من” یا اسم خودش را بیان می کند؟
اگر شما هم در مورد تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی سوالاتی دارید می توانید با متخصصان ما تماس گرفته و تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی را همراه متخصص بررسی نموده و تواناییهای فرزندتان را با این ویژگیها مطابقت دهید.
تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی بطور خلاصه و کاربردی:
کودکان در 30 ماهگی، دوره ی رشد و تکامل هیجان انگیزی را پشت سر می گذارند و در زمینه های مختلف، مهارت های جدیدی کسب می کنند.
رشد حرکتی و تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی
کودکان در 30 ماهگی، دوره ی رشد و تکامل هیجان انگیزی را پشت سر می گذارند و در زمینه های مختلف، مهارت های جدیدی کسب می کنند.
رشد حرکتی:
مهارت های حرکتی درشت و تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی:
دویدن: در این سن، کودکان می توانند به راحتی بدوند و تعادل خود را حفظ کنند.
پریدن: پریدن از روی مبل یا پله ها برایشان آسان می شود.
بالا رفتن: می توانند از نردبان یا مبلمان بالا بروند.
توپ بازی: می توانند توپ را پرتاب و شوت کنند.
مهارت های حرکتی ظریف و تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی:
مداد رنگی: می توانند مداد رنگی را در دست بگیرند و خطوط و اشکال ساده را رسم کنند.
آجسام کوچک: می توانند اجسام کوچک را با انگشتان خود بردارند و جابجا کنند.
لباس پوشیدن: می توانند تا حدودی در لباس پوشیدن به شما کمک کنند.
رشد شناختی و تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی:
زبان و تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی:
تعداد کلمات: در این سن، کودکان می توانند حدود 50 تا 100 کلمه را به زبان بیاورند.
جمله سازی: می توانند جملات دو یا سه کلمه ای را بیان کنند.
سوال پرسیدن: شروع به پرسیدن سوال می کنند.
درک دستورات: می توانند دستورات ساده را درک و اجرا کنند.
حل مسئله: می توانند مسائل ساده را حل کنند، مانند پیدا کردن اسباب بازی گمشده.
خاطره: می توانند وقایع اخیر را به یاد بیاورند.
تخیل: می توانند با اسباب بازی هایشان داستان پردازی کنند.
رشد اجتماعی و عاطفی و تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی:
استقلال: کودکان در این سن، تمایل زیادی به استقلال دارند و می خواهند کارهای خود را به تنهایی انجام دهند.
همدلی: می توانند احساسات دیگران را درک کنند و به آنها ابراز همدردی کنند.
کنترل عواطف: تا حدودی می توانند عواطف خود را کنترل کنند.
بازی: از بازی با همسالان خود لذت می برند.
نکاتی برای تشویق رشد و تکامل کودک و تواناییهای کودکان در ۳۰ ماهگی:
با کودک خود صحبت کنید و برای او کتاب بخوانید. با او بازی کنید و او را تشویق به فعالیت های فیزیکی کنید. به او فرصت دهید تا کارهای خود را به تنهایی انجام دهد. به او محبت و توجه نشان دهید. برای او محیطی امن و حمایتی فراهم کنید.