راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان
والدین معمولا در مورد رشد مهارت های زبانی فرزندشان احساس نگرانی میکنند.
این نوشته راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان است.
مهارت های ارتباطی برای آینده کودک بسیار مهم است.
با کشف زود هنگام مشکلات ارتباطی شانس بیشتری برای بهبود آن ایجاد می شود.
کودکانی که مشکل ارتباطی دارند می توانند به یک گفتاردرمانگر متخصص در زمینه مشکلات ارتباطی مراجعه کنند.
گفتاردرمانگر راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان است.
باید یادآور شویم که مشکلات ارتباطی کمیاب نیستند.
چهار درصد از بچه های پیش دبستانی یک مشکل گفتار و زبان بارز دارند.
یک نفر از هر ده نفر در کانادا مشکل گفتار و زبان یا مشکل ارتباطی دارد.
حدود یک درصد از کاناداییها و چهار درصد از بچه های پیش دبستانی لکنت دارند.
جالب است بدانیم که مردان چهار برابر زنان دچار لکنت می شوند.[irp]
رایج ترین اختلالات ارتباطی کودکان چیست؟
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان اختلالات تولیدی:
اختلال در واقع ناتوانی در تلفظ صداها برای تولید کلمات است که دلایل آن میتواند اختلالات شنوایی، ناتوانی در کنترل ماهیچه ها، شکاف لب و کام یا اختلالات یادگیری باشد.
از آنجا که معمولا دلیل واضح و مشخصی برای این مشکلات وجود ندارد، آنرا «نقص گفتاری خاص» می نامند.
کودکان صداها را در سن خاصی می آموزند.کودکان انگلیسی زبان بیشتر صداها را تا ۶ یا ۷ سالگی می آموزند. در زبان های دیگر مثل ……….از آنجا که صداها ساده تر هستند، در سنین پایین تری آموخته می شوند. سرعت یادگیری صداها بستگی به پیچیدگی آنها دارد.
خطاهای تولیدی
خطا در تولید بعضی صداها در طی رشد گفتار طبیعی است، مثلا تولید «tat» به جای «cat» یا «do» به جای «dog». خطاهای مشابه در زبان های دیگر هم دیده می شود.
در بعضی موارد کودک در تولید تک صدا مشکل ندارد بلکه در یادگیری «الگوی صدا» مشکل دارد. مثلا جایگزینی «t» به جای هر صدایی که باید در عقب دهان تولید شود مثل «k» و«g». بطور مثال «tap» به جای «cap» و یا «tup» به جای «cup».
هر زبانی قوانین خاصی برای ترکیب صداها دارد. اگر کودکی در این قوانین مشکل داشته باشد احتمالا «اختلال واجشناختی» دارد. در این حالت آسیب شناس گفتار و زبان به کودک کمک می کند تا نوع والگوی صداها را بیاموزد نه اینکه یک صدای خاص را آموزش دهد.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان اختلالات زبانی:
این مشکلات می تواند درکی، بیانی یا ترکیبی از این دو باشد. مشکلات زبان بیانی شامل مشکلات دستور زبان (مثلا جمله آنها مرد است.) و مشکلات واژگانی (مثلا بکار بردن کلمه شیر به جای ببر) است. مشکلات زبان درکی شامل ناتوانی در فهم سوالات، مشکل در ادامه دادن و دنبال کردن یک موضوع، مشکل در تشخیص موقعیتی که زبان خاصی در آن استفاده می شود (مثلا کودک به جای اینکه به معلم خود بگوید «لطفا مداد مرا بدهید»، بگوید «مدادمو بده».) می باشد.
مشکلات خواندن و نوشتن هم جزء این دسته از اختلالات است.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان اختلالات صوت:
مشکلات صوتی وقتی ایجاد می شود که صدای فرد با سن و جنسش همخوانی نداشته باشد ویا فرد صدایی ناخوشایند و آزار دهنده داشته باشد. صدای ناخوشایند صدایی است که خیلی بلند یا خیلی آرام، نفس آلود، خشن، پرخیشوم (تودماغی) یا کم خیشوم نباشد. قبل از مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان فرد باید به متخصص گوش، حلق وبینی (ENT) مراجعه کند. تا مطمئن شود که مشکل صوتش مربوط به مسکلات آناتومی و فیزیولوژیکی نیست.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان اختلالات روانی (لکنت):
در این اختلالات، کودک در روانی یا ریتم گفتار مشکل دارد. روانی طبیعی گفتار می تواند با تکرار صداها، سیلاب ها (بخش ها)، کلمات وعبارات ونیز با کشیده گویی صداها ویا به میان پرانی (من من کردن یا گفتن یک صدای خاص مثل م م م … بین کلام) مختل شود.
کودک من لکنتی است. چه باید بکنم؟
کودکان در سنین یادگیری زبان (۳ تا ۵ سالگی) ممکن است دچار ناروانی طبیعی (normal non fluency) شوند که بعنوان لکنت شناخته می شود. این نوع ناروانی بصورت تکرار کل کلمه یا عبارت است. «من، من، من بستنی می خوام.» «من لباس تورو، لباس تو رو، لباس تو رو دوس دارم.»
باید بدانید که این نوع ناروانی جزء روند طبیعی رشد گفتار است.
کودکان مقلدان خوبی هستند و اغلب از شما تقلید می کنند. شما بایدآرام تر صحبت کنید و به محتوی گفتار کودک توجه کنید نه نوع گفتارش. هنگام صحبت کردن مکث کنید تا فرزندتان فرصت صحبت کردن پیدا کند. به او اجازه دهید صحبتش را به پایان برساند. با توجه به علایق و گفته هایش گوش کنید.
ویژگی هایی که باعث می شود لکنت کودک شما نگران کننده باشد:
تکرار صداها و سیلاب ها ۳ بار یا بیشتر، مثلا «ب،ب،ب،بچه خوشحاله»
استفاده از صدایی با فرکانس و بلندی بیشتر هنگام کشیده گویی یک صدا
کشیدن یک صدا بیش از یک ثانیه، مثلا «س……وپ»
علامت هایی از ناراحتی و ترس هنگام لکنت و یا اجتناب از صحبت کردن با دیگران
رفتارهای اجتنابی مثل حرکت سر یا چشمک زدن برای فرار از لکنت
خلاصه کردن و عجله حین تکرار کلمات و عبارات
متوقف شدن جریان هوا یا متوقف شدن صدا در طی گفتار
اگر شما نگران تبدیل شدن ناروانی طبیعی فرزندتان به لکنت هستید به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید.[irp]
یکی از راههای درمان مدرن لکنت زبان که متخصصان گفتار درمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی یاشام تبریز در آذربایجان اجرا می کنند و با استفاده از آن به درمان لکنت می پردازند تکنیک FRP است
صدا در چه سنی ایجاد می شود؟
یک بازه سنی وسیع برای یادگیری صداهای مختلف گفتاری وجود دارد. کودکان مختلف در رشد متفاوت اند بنابراین ممکن است زمان دقیق یادگیری صداها در کودکان مختلف تفاوت های جزئی داشته باشد. جدول زیر نشان می دهد یک کودک انگلیسی زبان در چه سنی باید چه صداهایی تولید کند.
سن صدای ایجاد شده
۳ سالگی m,n,h,w,p
۴ سالگی b,t,d,k,g,f
۶-۵ سالگی v,j,s,l,r
۷ سالگی z,ch,sh,th
میزان درک گفتار کودک توسط یک فرد غریبه در سنین مختلف:
۲۵% در یک سالگی
۵۰% در دو سالگی
۷۵% در سه سالگی
۹۰% در چهار سالگی
بخاطر داشته باشید که همه صداها تا پایان مرحله یک یا حد اکثر مرحله دو کامل نمی شوند.
کودک نوپا باید چند کلمه بگوید؟
بطور میانگین کودک باید بتواند حداقل ۲۰۰ کلمه در دو سالگی و ۲۰۰۰ کلمه در چهار سالگی بیان کند. فرزند شما می تواند:
کودک یک ساله نام کوچک خود را بیان کند.
در دو سالگی یا بیست و چهار ماهگی دو کلمه را ادغام کند. «مامان،آب»
در سه سالگی عبارت های سه کلمه ای و جملات کوتاه را بیان کند.«مامان بیا اینجا»
در چهار سالگی جملات چهار کلمه ای یا بیشتر را تئلید کند. «من دوست دارم فوتبال بازی کنم.»
چه وقت باید به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کرد؟
در صورتی که فرزند شما:
در۳ ماه اول زندگی به صداها هیچ عکس العملی نشان ندهد.
در ۱۰ ماهگی هیچ صدایی از خود تولید نکند (babbling نداشته باشد).
در ۱۲ ماهگی برای گرفتن چیزی اشاره نکند یا هیچ ژستی (حرکات سرو بدن و چهره که نشان دهنده یک درخواست، احساس و … است) نشان ندهد.
در ۱۸ ماهگی دستورات ساده را درک نکند، مثلا «توپو نگاه گن».
در ۱۸ ماهگی بازی های نمادین انجام ندهد. (بازی های نمادین بازی هایی هستند که در آنها کودک از اشیا برای نمادسازی از واقعیت استفاده می کند، مثلا از چوب دستی بعنوان اسباستفاده می کند یا در یک فنجان اسباب بازی خالی وانمود با نوشیدن چای می کند.)
در ۲۱ ماهگی نتواند هیچ کلمه ای بیان کند.
کودکان در ۲ تا سه سالگی
در ۲۴ تا ۳۶ ماهگی مفاهیم متضاد ساده مثل «بزرگ – کوچک»، «بالا–پایین» را درک نکند.
نتواند ۲ یا ۳ کلمه را در ۲۷ ماهگی به هم متصل کند.
فهم گفتار کودک در ۳ سالگی مشکل باشد.(شنونده مجبور باشد حدث بزند که کودک چه می گوید.)
در ۳ یا ۴ سالگی سوالاتی مثل «وقتی گرسنه ای چیکار میکنی؟» را درک نکند یا قادر به پاسخ گویی آن نباشد.
در ۵ سالگی خطاهای گرامری زیادی داشته باشد بطوری که برای مفهوم شدن گفتارش، مجبور باشد آنرا ساده سازی کند.
مشکلات ارتباطی دیگرداشته باشد مثلا روش های ارتباطی و عکی العمل هایی که استفاده میکند طبیعی نباشد.
نکته مهم:
پی بردن زود هنگام به مشکلات گفتارو زبان کودک بسیار مهم است. اگر درمورد گفتار فرزندتان نگران هستید، نگرانی خود را با پزشک خانواده در میان بگذارید و در صورت لزوم با یک آسیب شناس گفتار و زبان مشورت کنید.[irp]
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان بخش زبان
زبان تنها وسیله ای است که به ما کمک می کند تا با کسانی که دوستشان داریم ارتباط برقرار کنیم.برای اینکه با فرزندتان ارتباط خوبی داشته باشید بایدبه افکار، نظریات واحساسات او توجه کنید. از وقتی که کودک برای اولین بار گریه می کند تا زمانی که به یک گوینده ماهر تبدیل میشود، هیچ مهارتی برای موفقیت آینده اش مهم تر از توانایی ارتباط موثر نیست.
زمان تولد:
از زمان تولد کودکان به صداهای زبان مادریشان حساس می شوند.
حتی قبل از اینکه توانایی صحبت کردن پیدا کنند (بچه های کوچکتر از ۸ ماه) سعی می کنند خواسته ها و نیاز هایشان را (مثلا با استفاده از اشاره کرددن به غذا یا کتاب) به پدر و مادرشان ابراز کنند.
کودکان بطور مداوم در حال یادگیری نام افراد و اشیا آشناف فعالیت ها، مکان ها و… هستند.
۱۴ ماهگی
در ۱۴ ماهگی بیشتر کودکان اولین کلمه (مثل بای بای، مامان ، بابا و…) را بیان می کنند.
در حدود سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی کودک می تواند کلمات را با هم ترکیب کند وجملات ۲-۳ کلمه ای بسازد. در ۳ سالگی کودک باید بتواند عبارات چند کلمه ای و جملات کامل را بیان کند. البته در این سنین هنوز بعضی خطاهای دستور زبان و تلفظی وجود دارد که با رشد بهبود میابد. با این وجود همچنان چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. مهارت های زبانی کودک در طی سال های مدرسه به رشد خود ادامه می دهد.
سوالات اساسی والدین کودکان پیش دبستانی
گفتار و زبان ۹۰% از بچه ها بطور طبیعی رشد می کند اما در ۱۰% کودکان آمریکای شمالی فرایند پیچیده یادگیری زبان به این آسانی صورت نمی گیرد.
چگونه والدین می توانند متوجه مشکل گفتار و زبان فرزند پیش دبستانی خود شوند؟ چه وقت مداخله نیاز است و چه وقت والدین باید به روند رشد کودکشان اطمینان کنند.
اینها سوالات حیاتی والدین کودکان پیش دبستانی هستند زیرا توانایی های زبانی- دهانی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در مدرسه است.
تحقیقات در زمینه اختلالات گفتار و زبان، نشان داد که همارت در زبان گفتاری یک توانایی ضروری برای یادگیری خواندن، نوشتن و املا است.
برای مثال یکی از نواحی زبانی مربوط به آگاهی های واجی در یاگیری خواندن نقش دارد. یکی از محققان مشهور در این زمینه، Marilyn Jager Adams، اعلام کرد که آگاهی واجی احتمالا «مهم ترین عامل جداکردن خواننده های طبیعی و غیر طبیعی» است.
آیا باید تا سن مدرسه منتظر ماند؟
شما هم سوال خود را مطرح فرمایید
متاسفانه بعضی افراد اعتقاد دارند تاخیر یا اختلال زبانی کودک خود به خود بهبود میابد.
شما به عنوان پدر و مادر به احساس خود اعتماد کنید و اگر سوالی در مورد رشد گفتار و زبان فرزندتان دارید باید به یک متخصص مشورت کنید.
متخصص اختلالات گفتار و زبان و شنوایی دوران کودکی میگوید: به خاطر داشته باشید کودکی که مشکل گفتار و زبان یا شنوایی دارد، هنگام ورود به کودکستان برای یادگیری و مشارکت در کلاس ضعف خواهد داشت.
در کودکستان کودک شما باید بتواند دستورات کلامی را انجام دهد،
مفاهیم جدید را یاد بگیرد و به خاطر بسپارد، داستان را دنبال کند، به سوالت پاسخ بدهد، حروف نوشتاری را به صدایش متصل کند، اطلاعات را سازمان بندی کند و آنرا بصورت گفتار قابل فهم در آورد.
زبان این طور نیست که بتوانیم همه مهارت های آنرا ظرف چند دقیقه بیاموزیم، بلکه زبان همان چیزی است که در طی روز می آموزیم.
مایلستون های گفتار و زبان:
در سنین ۳-۴ سالگی بیشتر کودکان :
جملات ۴ تا ۶ کلمه ای را استفاده می کنند.
جملات پرسشی ساده ( مثلا جملاتی با کلمات پرسشی کی؟، کجا؟ و…) را درک می کنند و پاسخ می دهند.
به علت وقوع پدیده ها وحسی که به دیگران دارند، علاقه نشان می دهند.
سوال می پرسند. ( مثلا سوالاتی با کلمات پرسشی چی؟، کی؟ و…)
دستورات ۲-۳ مرحله ای عینی را انجام می دهند.
به راحتی در مورد فعالیت های روزانه، بخصوص در مورد آنچه که خود در حال انجام آن هستند یا قبلا انجام داده اند یا بعدا می خواهند انجام دهند، صحبت می کنند.
هنگام بازی با خود یا با اسباب بازی هایشان صحبت می کنند.
می توانند یک داستان ساده را ساده را تعریف کنند یا آواز بخوانند.
می توانند جملات دستوری ساده را بیان کنند. (مثلا: توپو بده به من.)
در این مواقع با یک آسیب شناس گفتار و زبان (گفتار درمانگر) مشورت کنید:
وقتی که فرزندتان:
دامنه لغات محدودی داشته باشد.
به خوبی همسالانش صحبت نکند.
درکش خوب نباشد.
لکنت داشته باشد.
صدای گرفته یا خشن داشته باشد به طوری که دیگران برای فهم گفتارش مشکل داشته باشند. این مشکل باید بیشتر از ۳ هفته طول بکشد و ناشی از سرما خوردگی یا عفونت نباشد.
به طور کلی هنگامی که در مورد خواندن، نوشتن، گوش دادن، حافظه، گفتار و یا مهارت های اجتماعی کودکتان نگران هستید، باید به اسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید.
در این مواقع نگران نباشید:
هنگامی که فرزندتان:
در صداهای /s/, /r/, /l/, /th/ که به طور طبیعی دیر تر رشد می کنند، مشکل داشته باشد. (یک اصل کلی برای این سنین ۳ تا ۴ سالگی این است که غریبه ها باید بتوانند حداقل ۸۰% گفتار کودک را بفهمند.)
خطای گرامری داشته باشد. (در این مواقع فقط گفتار کودک را به شکل صحیح تکرار کنید و از سرزنش کردن و اشکال گرفتن از کودک بپرهیزید.)
لکنت داشته باشد. (البته به جز وقتی که تکرار صداها و کلمات با حرکات صورت، سفتی عضلانی قابل مشاهده، تماس چشمی محدود و رفتارهای اجتنابی دیگر همراه باشد.)
کودکان پیش دبستانی معمولا یک مرحله «ناروانی طبیعی» را طی می کنند.از آنجا که آنها باید جملات و کلمات پیچیده رابیان کنند، مغز هنوز نمی تواند حرکات دهانی را کنترل کند. در این مواقع شما باید سرعت گفتارتان را پایین بیاورید تا کودک از شما الگو بگیرد و به متن و محتوی گفتار کودک توجه کنید نه چگونگی حرف زدن او.
کارهایی که می توانید برای کمک به فرزندتان انجام دهید:
بازی کردن بسیار مفید است. (کودکان پیش دبستانی آموزندگان فعالی هستند و طی بازی چیز های زیادی می آموزند. آنها نقش بازی می کنند، قوانین جدید ایجاد می کنند، داستان می سازند، درباره قوانین بازی بحث می کنند و راه های جدید صحبت کردن را تمرین می کنند.)
راهکار اول
کتاب خواندن بسیار مفید و آموزنده است. با هم خواندن برای آنها دلچسب و جالب است.
کتاب خواندن به فرزندتان کمک می کند چیزهای بسیار زیادی (مثلا حقایقی در مورد جهان، اطلاعاتی در مورد کارهایی که مردم انجام می دهند و علت آن، کلمات جدید و شکل جملات، چگونگی ساختن داستان، ریتم و آواز) بیاموزد.
ما به خوبی می دانیم که یادگیری روش خواندن با اطلاعات اولیه درباره کتاب ها و نوشته ها شروع می شود.
برای مثال، کودکان می آموزند که هر نوشته معنایی دارد وشامل سمبل ها و اشکال قرار دادی (حروف و کلمات) است که به روش خاصی مرتب می شوند (مثلا در انگلیسی از چپ به راست).
راهکار دوم
صحبت کردن با کودک مهم است.
تحقیقات اخیر نشان داده است که والدین هرچه بیشتر با فرزندانشان صحبت کنند، کودک بیشتر درباره زبان می آموزد.
البته همه صحبت کردن ها تاثیر یکسان ندارد. صحبت با خود کودک موثرتر از این است که کودک به صحبت بزرگتر ها با یکدیگر گوش کند.
بعضی برنامه های تلویزیونی هم بسیار مفید اند و به کودکان کمک می کنند مهارت های خاصی را بیاموزند.
با این حال بهترین نوع ارتباط، ارتباط چهره به چهره است.
به یاد داشته باشید که صحبت کردن ممکن است هر جا و هر زمانی اتفاق بیافتد.
توصیه کلی
چگونگی صحبت با کودک مهم است.
به نظر می رسد که کودکان هگامی که به چیزی علاقه دارند یا درگیر کاری هستند، بهتر یاد می گیرند.
در نتیجه صحبت کردن در مورد چیزهایی که فرزندتان به آن علاقه مند است و از آن لذت می برد بسیار مفید است.
البته ما همیشه نمی توانیم این کار را انجام دهیم.
با علاقه گوش کردن به حرف های کودک ، اظهار نظر کردن، تشویق کردن کودک، ادامه دادن صحبت ها، توضیح دادن و شفا کردن حرف ها، همگی ابزارهای خوبی برای صحبت کردن با کودک است.
[irp]راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان بخش چک لیست ارتباطی کودک از تولد تا پنج سالگی:
این چک لیست، سنی را که مایل استون های ارتباطی بطور طبیعی بوجود می آید، نشان می دهد.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان بخش در ۳ماهگی:
– از یک صدای ناگهانی یکه میخورد.
– به طرف منبع صدا می چرخد.
– صدا سازی می کند.
– وقتی با او صحبت می کنید با علاقه به شما نگاه می کند.
– در پاسخ به شما لبخند می زند.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۶ماهگی:
– چند صدای مختلف را تولید می کند.
– سعی می کند توجه شما را با نگاه کردن به صورتتان یا با صداسازی جلب کند.
– در پاسخ به حالت های چهره شما و صدایتان،صداسازی می کند و لبخند می زند.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۹ ماهگی
– برای اینکه او را بلند کنید، به سمت شما دست دراز می کند.
– به اسمش پاسخ می دهد.
– صداهای شبه گفتاری تولید می کند.
– هنگامی که به تنهایی بازی می کند، قان و قون آهنگین تولید می کند.
– به سمتی که صدای گفتاری وجود دارد، می چرخد.
– از اینکه با او بازی کنید لذت می برد و
نه را می فهمد.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۱۲ ماهگی
– برای اشاره کردن به اشیا محیط از یک انگشت استفاده می کند.
– تقلید می کند یا از ژست هایی مثل حرکت دست برای خداحافظی کردن (بای بای) استفاده می کند.
– برای فهماندن منظورش از همراهی صداسازی و عمل استفاده می کند.
– اسباب بازی هایش را برای نشان دادن به شما یا بازی کردن با شما می آورد.
– از بازی کردن لذت می برد و گاه آغازگر بازیست.
– بعضی عبارات ساده (مثل: بیا اینجا، دست نزن) را می فهمد.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۱۵ ماهگی
– حین ارتباط با شما معمولا به شما نگاه می کند.
– کلماتی را که می شنود تکرار می کند.
– به نظر می رسد که جملاتی را با کلمات غیر واقعی ادا می کند.
– یک یا دو کلمه را بیان می کند.
– بعضی سوالات ساده و دستورات (مثل: برو یه پوشک بیار، توپ کجاست؟) را درک می کند.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۱۸ ماهگی –
انجمن اتیسم تبریز در آذربایجان شما اشاره می کند، نگاهتان می کند و سپس به آنچه که درباره اش صحبت می کند، نگاه می کند. – کلمه نه را به کار می برد. – حدود ده کلمه یا بیشتر را بیان می کند. – اسم چیزهای آشنا (مثل: لامپ، توپ، تخت، ماشین) را می فهمد و به کار می برد. – گاه به سوال «این چیه؟» پاسخ می دهد. – هنگام بازی کردن با والدین نوبت گیری می کند. – از اسباب بازی ها برای بازی نمادین استفاده می کند.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۲ سالگی –
به بعضی از اندام هایش اشاره می کند. – بعضی صفات (مثل: گرسنه، بزرگ، کوچک، گرم و…) را به کار می برد. – از ترکیبات دو کلمه ای استفاده می کند. – سوالاتی مثل – از گوش کردن به داستان های ساده لذت می برد.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۳ سالگی
درمان آنلاین لکنت – دستورات دو مرحله ای را انجام می دهد. – در مکالمات کوتاه شرکت کی کند. – جملات سه کلمه ای یا یشتر را برای برقراری ارتباط استفاده می کند. – در مورد چیزی که در گذشته اتفاق افتاده صحبت می کند. – سوالات چرایی می پرسد. – افراد غریبه می توانند نیمی از حرف هایش را بفهمند.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۴ سالگی
– همه جملاتش از لحاظ گرامری مشابه بزرگسالان است. – می تواند داستانهایی بیان کند که دنبال کردنش آسان است. – سوالات زیادی می پرسد. – به سوالات کی؟ چطور؟ چقدر؟ پاسخ می دهد. – ضمایر شخص (من، تو و…) ضمایر ملکی (مال من، مال تو و…) و… را درست استفاده می کند. – می تواند یک مکالمه را شروع کند و با ماندن روی همان موضوع آنرا ادامه دهد. – هنگام بازی کردن با دیگران می تواند از زبان برای ایجاد موقعیت های نمادین استفاده کند. – افراد غریبه می توانند سه چهارم حرفهایش را بفهمند.
راهنمای والدین درمورد گفتار کودکان در ۵ سالگی
می تواند روش استفاده از یک وسیله را توضیح دهد.
– می تواند به سوالات کی؟ و چرا؟ پاسخ دهد.
– می تواند درمورد اتفاقات گذشته، آینده و حتی اتفاقات تخیلی صحبت کند.
– ممی توانددر مکالمات طولانی و جزئی (دقیق) شرکت کند.
– افراد غریبه می توانند بیشتر صحبت هایش را بفهمند.[irp]