اگرچه همه کودکان با سرعت خاص خود رشد می کنند، اما مهارت های آمادگی برای خواندن وجود دارد که معمولاً کودکان بر اساس سن خود آن را توسعه می دهند. دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کنید نه تنها به شما کمک می کند تا پیشرفت آنها را دنبال کنید، بلکه می تواند شما را در مورد هر گونه مهارت خواندن که ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشد، آگاه کند.
مهارت های پیش از خواندن در زبان شفاهی
زبان شفاهی شامل توانایی درک زبان گفتاری و صحبت واضح برای برقراری ارتباط با دیگران است. توسعه مهارت های زبان شفاهی کودک، دایره واژگان و مهارت های گفتاری او را افزایش می دهد. به درک مطلب و لذت بردن از خواندن کمک می کند. به کودک کمک می کند تا داستان های کتاب را با تجربیات خود مرتبط کند و مهارت های گوش دادن و توجه را برای مدرسه ایجاد کند. این مهارتها جزی از مهارت های پیش از خواندن کودکان است.
آگاهی از حرف و نوشته ها در مهارت های پیش از خواندن
دانش حروف شامل تشخیص و نامگذاری نام حروف و صداهای حروف، همراه با درک کلی از نحوه پردازش متفاوت چاپ و تصاویر است. یادگیری حروف برای کودکان خردسال چالش برانگیز است – آنها باید به مرور زمان یاد بگیرند که به حروف نگاه کنند و به صداهای حروف متفاوت با دقت گوش دهند.
آگاهی واج شناختی و مهارت های پیش از خواندن
آگاهی واج شناختی نوعی مهارت شنیداری تخصصی است که برای یادگیری خواندن کودکان ضروری است. توانایی شناسایی و بازی با این بخش های کلمه برای موفقیت آینده تحصیلی ضروری است. از حدود سن 3 یا 4 سالگی، کودک شما مهارت فزاینده ای در بازی با کلمات با تغییر صداها یا هجاها نشان می دهد.
مهارت های پیش از خواندن در شروع نوشتن
شروع نوشتن شامل مهارتهای حرکتی ظریف و هماهنگی چشم و دست برای کنترل ابزارهای نوشتاری، درک اینکه میتوانیم افکار خود را از طریق نقاشی و نوشتن نشان دهیم و نوشتن حروفی که صداها را در کلمات نشان میدهند، میشود. یادگیری خواندن و نوشتن مهارت های مرتبط با یکدیگر و گفتار و زبان هستند که در مراحل مختلف توسعه می یابند.
زبان شفاهی
زبان شفاهی شامل توانایی زیر است: زبان گفتاری را بفهمد، واضح صحبت کند تا با دیگران ارتباط برقرار کند
برخی از مهارتهای کلیدی زبان شفاهی:
درک و استفاده از کلمات فردی برای برقراری ارتباط با نیازها و برچسب زدن به اشیا و درک و استفاده از عبارات، جملات و سوالات و توجه به زبان دیگران در مکالمات
توسعه مهارت های زبان شفاهی کودک در مهارتهای زیر و مهارت های پیش از خواندن به او کمک می کند:
افزایش دایره لغات و مهارت های گفتاری، ایجاد درک مطلب و لذت بردن از خواندن، داستان های موجود در کتاب ها را به تجربیات خود ربط دهد، ایجاد مهارت های گوش دادن و توجه برای مدرسه، نکاتی برای کمک به فرزندتان در ایجاد مهارتهای زبان شفاهی
برای توسعه مهارت های پیش از خواندن از روز اول با کودک خود صحبت کنید!
اشیاء را برچسب گذاری کنید. از دنیایی که تجربه می کند به او بگویید. کارهای روزمره خود را با هم روایت کنید. به شروع مکالمات بسیار توجه کنید. به تماس چشمی، حالات چهره و اولین صداهای کودکتان دقت کنید. با لبخند زدن، تقلید صداهای کودکتان و گسترش این «مکالمه» با برخی نظرات مرتبط پاسخ دهید.
برای تقویت مهارت های پیش از خواندن هر روز با صدای بلند بخوانید.
از کودک نوپای خود بخواهید که به تصاویر موجود در داستان اشاره کند، نام ببرد یا توصیف کند. کلمات جدید را معرفی کنید و معنی آنها را توضیح دهید. کودک پیش دبستانی خود را تشویق کنید تا پیش بینی کند که داستان در مورد چه چیزی خواهد بود یا ممکن است در آینده چه اتفاقی بیفتد.
از فرزندتان بخواهید با توصیف آنچه در ابتدا، وسط و پایان اتفاق افتاده، بخشی از داستان را بازگو کند. از فرزندتان بخواهید که به شما بگوید داستان درباره چه کسی بود و داستان کجا اتفاق افتاد. از کودک خود بخواهید که احساسات خود را در رابطه با داستان توصیف کند. از فرزندتان بخواهید که داستان را به تجربیات خودش مرتبط کند. این مهارتها جزیی از مهارت های پیش از خواندن کودکان است.
هنگام صحبت از کلمات مختلف استفاده کنید تا مهارت های پیش از خواندن کودک تقویت شود
از کلمات عملی (پریدن، چرت زدن) استفاده کنید و از کودک خود بخواهید که این اعمال را انجام دهد. از کلمات توصیفی (پردست انداز، غول پیکر) استفاده کنید و به کودک خود سرنخ هایی بدهید تا به او کمک کنید چیزی را پیدا کند که با توضیحات مطابقت دارد.
از کلمات احساسی (عصبانی، هیجان زده، ناامید) استفاده کنید و از کودک خود بخواهید که برای نشان دادن معنای کلمات، چهره بسازد. جملات یک، دو یا سه کلمه ای کودک نوپای خود را با تکرار آنچه که او گفته و به آن اضافه کنید، گسترش دهید.
برای تقویت مهارت های پیش از خواندن بازی های شنیداری را انجام دهید.
به فرزندتان دستورالعمل های ساده دو یا سه مرحله ای بدهید و ببینید آیا می تواند دستورالعمل ها را دنبال کند یا خیر. مثال ها: «آیا می توانی یک بار دست بزنی و دو بار پاهایت را بکوبی؟ آیا میتوانید آن را انجام دهید؟” “آیا می توانید یک دست خود را پشت سر خود بگذارید، یک دست را جلوی بینی خود و سه بار بپرید؟ آیا میتوانید آن را انجام دهید؟
ارائه تجربیات غنی برای تقویت مهارت های پیش از خواندن
به کتابخانه مراجعه کنید. در مورد برنامه های رایگان کودکان اطلاعات کسب کنید و کتاب ها را بررسی کنید. از باغ وحش دیدن کنید در مورد حیوانات مختلف، محل زندگی و آنچه می خورند صحبت کنید. از یک ساحل یا دریاچه دیدن کنید. در مورد آب و قایق ها صحبت کنید، صدف ها یا سنگ ها را جمع آوری کنید و شکل و رنگ آنها را توصیف کنید. از یک پارک دیدن کنید در مورد آب و هوا، درختان و برگ ها صحبت کنید. برای کشف هنر، تاریخ یا علم از یک موزه دیدن کنید. با هم در مورد چیزی که می بینید صحبت کنید.با این کارها می توانید مهارت های پیش از خواندن کودک را تقویت نمایید.
شناخت حروف و کلمات چاپی برای تقویت مهارت های پیش از خواندن
شامل: تشخیص و نامگذاری نام حروف و صداهای حروف درک کلی از نحوه پردازش چاپ و تصاویر متفاوت
برخی از مهارتهای دانش کلیدی: آگاهی از آیتمهای چاپی، نام حروف بزرگ (بزرگ).، نام حروف کوچک (کوچک).
صداهای حروف برای تقویت مهارت های پیش از خواندن
برخی از حقایقی که باید در هنگام یادگیری خواندن به زبان فارسی در نظر بگیرید ۳۲حرف الفبا وجود دارد. هر حرف دارای یک شکل در اول کلمه و یک شکل حرفی در وسط و آخراست، به این معنی که ۶۴ شکل برای به خاطر سپردن وجود دارد. همراه با تشخیص ۴ شکل حرف، کودک شما باید به خاطر داشته باشد که هر حرف صدای خاصی دارد.
صداهای برخی از حروف شبیه به هم هستند و به راحتی می توان آنها را اشتباه گرفت. برخی حروف بیش از یک صدا دارند. برخی از حروف مانند ق و غ صدای یکسانی دارند. برخی از حروف، بسته به حروف دیگری که با آنها جفت می شوند، بیش از یک صدا تولید می کنند. همه اینها یادگیری حروف را برای کودکان خردسال چالش برانگیز می کند.
آنها باید به مرور زمان یاد بگیرند که به حروف نگاه کنند و به صداهای حروف متفاوت و با دقت گوش دهند. به عنوان مثال، کامیون کامیون است، چه بزرگ یا کوچک، سبز یا قرمز، دارای چهار چرخ یا هشت چرخ، رو به عقب یا جلو، یا وارونه یا نه. ولی این گفته در مورد حروف درست نیست.
در بعضی جاها از یکی از اشکال حروف و در جاهایی از اشکال دیگر حروف استفاده می کنیم. اگر یک “پ” را به یک طرف برگردانیم، “ث” می شود. اگر یکی از نقطه ها را برداریم، به “ت” تبدیل می شود.این تفاوت ها را هنگام مطالعه به کودک خود نشان دهید. این بازی با حروف به ایجاد صدای آنها کمک خواهد کرد. این تمرینات به تقویت مهارت های پیش از خواندن کودک کمک خواهد کرد.
نکاتی برای کمک به فرزندتان در یادگیری نام و صداهای حروف در مهارت های پیش از خواندن
بسیاری از تجربیات سرگرم کننده را با نام و صداهای حروف، بدون اضافه کردن استرس یا اضطراب برای به خاطر سپردن آنها هر بار، ارائه دهید. هنگامی که کودک شما برای اولین بار با حروف آشنا می شود، تعجب نکنید اگر یک دقیقه نام یک حرف یا صدای آن را بداند و بعد نتواند آن را به خاطر بیاورد.
“پ را به من نشان بده” ساده تر از “پ را به من بگو” است. اینکه از فرزندتان بخواهید به حرفی اشاره کند یا آن را لمس کند، راحت تر از این است که از او بخواهید نام حرف را به شما بگوید. همیشه طوری برنامه ریزی کنید که کودک موفق شود. اگر فرزند شما نام حرف یا صدای حرف را نمی داند، اشکالی ندارد که جواب را به او بگویید و از او بخواهید که آن را تکرار کند.
از نام فرزندتان برای تمرین تشخیص حروف استفاده کنید. بچه ها معمولا ابتدا حروف را به نام خودشان یاد می گیرند. تعداد حروفی را که در یک زمان معرفی می کنید محدود کنید. ارائه تمام حرف الفبا روی زمین یا میز و درخواست از فرزندتان برای یافتن حرف پ ممکن است طاقت فرسا و خسته کننده باشد. زمانی که فرزندتان در حال یادگیری است، همزمان با دو یا سه حرف شروع نکنید.
معکوس کردن حروف، مانند مخلوط کردن حروف “ب” و “پ” برای کودکان پیش دبستانی طبیعی است. آنها در مورد جهت گیری فضایی به عنوان یک ویژگی حیاتی برای تشخیص حروف یاد می گیرند و به تدریج تمام حروف را به خاطر می آورند.
با هم با حروف بازی کنید انتخاب حروف دستکاری، مانند پازل الفبا یا حروف مغناطیسی را ارائه دهید. به فرزندتان حق انتخاب و فرصت دهید تا مستقل و خلاقانه با حروف بازی کند. برای جستجوی حروف از “علایم” استفاده کنید. یک ذره بین، قاب عینک پلاستیکی یا یک گوش بزرگ می تواند فرصت های سرگرم کننده ای ایجاد کند تا به کودک شما کمک کند تا به جزئیات و تفاوت های مهم در ظاهر و صدای حروف توجه کند. از فعالیتهای آموزشی چندحسی برای کمک به فرزندتان در یادگیری حروف استفاده کنید. با انجام تمرینات فوق می توانید مهارت های پیش از خواندن کودکتان را تقویت نمایید.
آگاهی از حروف و کلمات چاپی در مهارت های پیش از خواندن
آگاهی از چاپ مربوط به درک این است که چاپ و تصاویر متفاوت پردازش می شوند. ما به تصاویر نگاه می کنیم. کلمات را می خوانیم. به این فکر کنید که چگونه به یک عکس نگاه می کنید. چشم شما به نقطه کانونی یا جالب ترین، رنگارنگ ترین یا پرمعنی ترین مکان روی تصویر می رود.
وقتی کلمات یا جملات را به زبان فارسی می خوانیم، چشمان ما باید آموزش ببینند که از یک مکان خاص شروع کنند و از راست به چپ حرکت کنند. همانطور که مقدار چاپ در یک صفحه افزایش می یابد، چشم ما نه تنها باید از چپ به راست حرکت کند، بلکه باید چاپ را تا خط بعدی دنبال کند و از بالای صفحه به پایین حرکت کند.
علاوه بر این، خواننده باید در مهارت های پیش از خواندن:
درک کند که فاصله بین کلمات نشان می دهد که یک کلمه در کجا به پایان می رسد و کلمه بعدی شروع می شود معنی علائم نگارشی را بشناسد و بفهمد در برخی از زبان ها، در مورد علائمی که به عنوان نشانه های تلفظ عمل می کنند، بیاموزید کودکان پیش دبستانی همه این “قوانین” را در مورد زبان نوشتاری نمی دانند. همانطور که با کودک پیش دبستانی خود مطالعه می کنید، در مورد قوانین چاپ صحبت کنید.
تحقیقات نشان میدهد که وقتی هنگام خواندن به هر کلمه اشاره میکنید، از نشانهگذاری برای هدایت صدای خود و توصیف چاپ روی صفحه استفاده میکنید، فرزندتان این مفاهیم مهم را درک میکند و موفقیت بیشتری در خواندن خواهد داشت.
نکاتی برای کمک به فرزندتان برای آگاهی از چاپ در مهارت های پیش از خواندن
هنگام خواندن کلمات به آنها اشاره کنید، انگشت خود را از چپ به راست و روی فاصله ها حرکت دهید. از فرزندتان بخواهید کلمات موجود در صفحه را لمس کند یا هنگام خواندن با هم تصویری را به شما نشان دهد. صدای خود را طوری تغییر دهید که وقتی نقطه، علامت سوال یا علامت تعجب وجود دارد، صدایتان متفاوت باشد. فرزندتان را تشویق کنید که کلمات را با همان لحن صدا بخواند.
اگر فرزندتان بیش از یک زبان یاد میگیرد، همیشه صبور باشید و حمایت کنید. به یاد داشته باشید که برخی از زبانها از راست به چپ چاپ میشوند یا نمادها و روشهای متفاوتی دارند که نشاندهنده نحوه خواندن کلمات هستند.
آگاهی واج شناختی در مهارت های پیش از خواندن شامل درک این موضوع است:
کلمات گفتاری از هجاها و صداهایی تشکیل شده اند که می توانیم آنها را جدا کرده و با هم ترکیب کنیم برخی کلمات با همان صدا شروع می شوند
برخی از مهارت های کلیدی آگاهی واج شناختی در مهارت های پیش از خواندن:
قافیه، مانند قرمز/ترمز/ آگاهی از هجا، یا گفتن کلمات به آرامی با جدا کردن کلمات طولانیتر به قسمتها و سپس گفتن سریع قطعات، مانند بیس – بال = بیسبال
آگاهی واج شناختی نوعی مهارت شنیداری تخصصی است که برای یادگیری خواندن کودکان ضروری است. توانایی شناسایی و بازی با این بخش های کلمه برای موفقیت و آینده تحصیلی کودک ضروری است. آگاهی واجشناختی در حال ظهور کودک با لذت بردن از داستانها، شعرها و آهنگهایی که دارای قافیه یا همخوانی هستند، شروع میشود.
از حدود ۳ یا ۴ سالگی، فرزندتان با تغییر صداها یا هجاها یا گفتن اکتشافات خود در مورد الگوهای صوتی در کلمات، مهارت فزایندهای در بازی با کلمات نشان میدهد. در آن مرحله، میتوانید فعالیتهای آگاهی واجشناختی را معرفی کنید که مستقیماً بر جداسازی و ترکیب اجزای کلمه تمرکز دارند. این تمرینات روی مهارتهای مهارت های پیش از خواندن کودک تاصیر بسیار مستقیمی دارد.
نکاتی برای کمک به فرزندتان با آگاهی واج شناختی در مهارت های پیش از خواندن
خواندن داستانها، اشعار یا قافیههای مهد کودک که از کلمات قافیهدار و همخوانی استفاده میکنند، راهی عالی برای معرفی آگاهی واجشناختی است. از طریق آهنگها و بازیهای با قافیه یا بازیهای زبانی بازی کنید. حتی نوزادان و کودکان نوپا از گوش دادن به زبانی که دارای عناصر تکرار شونده در ابتدا یا انتهای کلمات است لذت می برند.
یک بار برای هر هجا در یک کلمه یا یک بار برای هر کلمه در یک جمله یا قافیه مهد کودک دست بزنید، ضربه بزنید، بپرید یا پایکوبی کنید. با کلمات ترکیبی که ممکن است کودکان پیش دبستانی بدانند، شروع کنید، مانند خدا جدا . از اشیاء یا تصاویر واقعی یا وانمودی استفاده کنید تا به کودکتان کمک کنید کلمه ای را که روی آن تمرکز کرده اید به خاطر بسپارد. از نامهای فرزند، اعضای خانواده یا دوستانتان برای کار بر روی آگاهی واجشناختی استفاده کنید – نامهایی که هم قافیه هستند (پم/سم) یا با همان صدا شروع میشوند (بیل/بل).
شروع نوشتن در مهارت های پیش از خواندن شامل:
مهارتهای حرکتی خوب و هماهنگی چشم و دست برای کنترل ابزارهای نوشتاری، درک اینکه ما می توانیم افکار خود را از طریق نقاشی و نوشتن نشان دهیم نوشتن حروفی که صداها را در کلمات نشان می دهد. یادگیری خواندن و نوشتن مهارت های مرتبط با یکدیگر هستند که در مراحل توسعه می یابند. در واقع کودکان قبل از شروع خواندن نقاشی می کشند و می نویسند. کودکان با دیدن نمایش داده شده در محیط و تماشای نوشتن دیگران درباره نوشتن یاد می گیرند.
اولین تلاش کودکان خط خطی یا علامت گذاری است. همانطور که کودک به رشد و یادگیری ادامه می دهد، ممکن است تلاش های مختلفی برای نوشتن مشاهده کنید که با شروع درک کودک شما از فرآیند نوشتن پیچیده تر می شوند. با توسعه مهارت های پیش از خواندن و مهارتهای حرکتی کودک را آماده مهارتهای آکادمیک می نمایید.
چند مرحله در شروع نوشتن در مهارت های پیش از خواندن:
خط خطی کردن، اشکالی که شبیه حروف هستند، حروف تصادفی که با هم نوشته می شوند تا شبیه یک کلمه باشند
برچسب زدن تصاویر با صداهای آغازین، آزمایش املای مختلف کلمات، جشن گرفتن و پذیرش بی قید و شرط تلاش های نویسندگی فرزندتان بخش مهمی از سفر طولانی کودک شما در یادگیری نوشتن است. محصول نهایی به اندازه خود تجربه مهم نیست.
نکاتی برای کمک به فرزندتان در شروع نوشتن در مهارت های پیش از خواندن
کشیدن نقاشی به کودک شما کمک میکند احساسات، رویاها و دانش خود را به اشتراک بگذارد. نقاشی راهی برای کودک برای تمرین نوشتن و بیان احساسات غیرکلامی است. به کودک خود فرصت های زیادی برای نقاشی و نوشتن بدهید.
کاغذ بدون خط، خودکار، نشانگر، مداد رنگی، رنگ، قلم مو، گچ و خاک رس را ارائه دهید – هر چیزی که تخیل او را جرقه می زند و فرایند نوشتن را آغاز می کند. نمایش کارهای فرزندتان و صحبت کردن درباره آنچه او کشیده است، به فرزندتان این امکان را میدهد که بفهمد نوشتن معنا دارد و برای تلاش ارزش قائل هستید که باعث افزایش عزت نفس میشود.
صحبت کردن در مورد آنچه فرزندتان کشیده است به شما کمک میکند تا نگاهی اجمالی به تخیل فرزندتان بیندازید و به درک او از دیدگاه خواننده کمک میکند. نگران املای نادرست در کودکان 5 ساله یا کمتر نباشید.
وقتی کودک شروع به نوشتن کلمات می کند، بهترین قضاوت یا حدس های خود را در مورد املا به کار می برد. این فرآیند «املای مبتکرانه» در واقع از یادگیری خواندن پشتیبانی می کند و به کودک شما کمک می کند تا صداهایی را که حروف تولید می کنند یاد بگیرد.
مراقب باشید از این اولین تلاش ها برای نوشتن در مهارت های پیش از خواندن انتقاد نکنید.
در عوض، درست مانند زمانی که فرزندتان شروع به راه رفتن و صحبت کرد، جشن بگیرید. وقتی کودک پیش دبستانی شما نامه ای را برعکس می کند نگران نباشید. این در ابتدای نوشتن کودکان خردسال رایج است.
زمان پخش زمان بسیار خوبی برای نوشتن است. به کودک خود یک انتخاب از ابزارهای نوشتاری (نشانگر، مداد رنگی، خودکار، مداد) و یک صفحه کاغذ بدهید. او میتواند با کشیدن نقاشی، نوشتن نسخههای وانمودی یا گرفتن سفارش از منو، «هنرمند»، «دکتر» یا «پیشخدمت» شود.
از کاغذ ساده و بدون خط برای مهارت های پیش از خواندن استفاده کنید.
در طول سال های پیش دبستانی، کودکان همیشه کنترل حرکتی ظریف لازم برای نوشتن حروف روی یک خط یا بین دو خط را ندارند. ارائه انواع سطوح نوشتاری فرآیند نوشتن را بدون استرس ماندن روی یا بین خطوط را افزایش می دهد.